Dag 19

8 juni 2019 - Petaluma, California, Verenigde Staten

Het heeft even geduurd voordat er weer nieuwe foto’s gepubliceerd zijn en nieuwe verhalen. Dit komt omdat we bij Yosemite bijna geen bereik hebben. Nu is het 7 juni en zitten bij het zwembad van camping petalume ten noorden van San Francisco en hebben weer goed bereik en ook mooi weer.

Dag 19

Lekker geslapen weer en om 7 uur opgestaan. Om 8 uur rijden we naar het noorden om via de Sonora pas de westelijke ingang van Yosemite te bereiken. We beginnen zoals we gisteren geëindigd zijn met mooi uitzicht op het Mono Lake. Een mooie groene omgeving tussen de bergen met hier en daar weer koeien in de wei. Als we linksaf gaan de Sierra Nevada in is het eerst ook nog mooi groen, maar dan wordt de weg smaller en steiler. De sneeuw wordt steeds dikker en de weg steiler met scherpe haarspeld bochten. Soms wel meer dan 20% volgens de borden. Hier is het goed opletten, sturen en gas geven om de berg op te komen. De weg is helemaal droog maar we rijden nu echt tussen de bergen met  flinke sneeuw. Een prachtige belevenis. Het is de op 1 na hoogste pas van Amerika. Wat dit betreft hebben we geluk dat het nog zo laat in het seizoen heeft gesneeuwd hier. Als we de pas over zijn wordt het langzaam weer groener met hoge kaarsrechte dennenbomen en af een toe een sequoia boom. Weer heel anders. Als we de bossen verlaten en weer in het bewoonde gebied komen ziet het landschap er heel anders uit. Eerst wat droger en daarna weer groener met lagere loofbomen en smalle slingerende wegen tot aan Highway 120. Die gaat weer omhoog tussen de groene bergen. Weer een prachtige groene weg die naar de ingang van het park leidt maar ook hier helaas weer veel verbrande bomen. Vlak na de ingang ligt  de camping Hodgdon Meadow. We hebben plaats 74 tussen de grote bomen van het park met een picknick tafel, vuurbak en een berenkist deze keer! Er schijnen 30 beren in het grote park te zitten, vandaar. Na een gerust te hebben dien we nog een wandeling naar grote sequoia bomen. In Een van die sequoia’s zit al meer dan 150 jaar een tunnel waar je doorheen kunt lopen. Aan het eind van de wandeling begint het behoorlijk te donderen maar het blijft gelukkig droog. S’avonds de etenswaren voor de zekerheid maar in de stalen berenkist gestopt. De camping is prima maar de Amerikanen hebben de gewoonte om s’avonds een kampvuur te stoken ook al is het warm genoeg zodat de hele camping in de rook zit. Dat is behoorlijk irritant! Ik heb gelukkig geen last van astma maar dat krijg je wel als je dit dagelijks meemaakt.