Dag 45

Dag 45 21 augustus

Heel goed geslapen en rond 10 uur staan we op. We ontbijten bij het café tegenover het hotel, waar het Al gezellig druk is. Daarna lopen we  naar de kathedraal om de pelgrimsmis van 12 uur bij te wonen. We zijn nog ruim op tijd en nemen plaats op de eerste bank van een van de zijbeuken vlak voor het altaar. De toeristen en pelgrims stromen binnen, we hebben genoeg te bekijken hoe dag het allemaal verloopt. Rond 12 uur gaat de ingang dicht en kun je er alleen nog maar uit. Veel mensen moeten nog staan. Door mensen  van het Franse en van het Duitse pelgrimsgenootschap worden hun pelgrims verwelkomt. De mis wordt voorgegaan door 6 'heren' . Een zanger zingt heel mooi in het latijn de mis. We verstaan natuurlijk niets van wat er allemaal wordt gezegd maar het gaat ongeveer hetzelfde als bij ons in de mis. En als klap op de vuurpijl werd ook nog het wierookvat aangeslingerd. Dit is een attractie op zich, maar wordt blijkbaar toch niet in iedere mis gedaan. Het wierookvat weegt 50kg en hangt aan een katrol boven in de koepel met een dik touw. Een man geeft het wierookvat een zet en Vijf mannen trekken dan aan de andere kant aan het touw totdat het vat bijna tot aan het plafond geslingerd wordt. In de video van dag 45 kun je zien hoe dat gaat. Mooie afsluiting van de mis. Hierna zijn we koffie gaan drinken bij het Nederlands genootschap van Sint Jacob. Hier kun je dan met andere Nederlanders je ervaringen uitwisseling. Het was er niet zo druk. Er zijn momenteel maar weinig Nederlandse Santiagogangers. Wel even leuk. Hierna wat gegeten en gedronken en naar het park gewandeld. S'avonds weer met vijven bij een Italiaans restaurant lekker en gezellig gegeten en bijgepraat . Nog steeds heerlijk weer buiten als we rond 22.30 uur naar het hotel lopen langs gevulde terrasjes en straatmuzikanten. Morgen gaan we onze fietsen en bagage wegbrengen om te versturen naar huis. Woensdag zijn we dan weer in Nederland.

1. Adriaan Van De Sande:
    22 augustus 2017
    Bijzonder dat wierookvat inderdaad. Geniet nog van jullie dag in Santiago. Goede thuisreis morgen!
  2. Kees en Janny:
    22 augustus 2017
    Gefeliciteerd Peter en Marjo.
    Pet af voor deze prestatie. Jullie zullen vast nog een tijd nagenieten.

Groetjes Kees en Janny Verzonden