Dag 41

17 augustus 2017

Dag 41  17 augustus

Als we rond 8 uur opstaan is het een beetje heiig. Achteraf horen we dat elke dag zo begint in dit gebied. Om 9 uur zijn ww bij de Jacobskerk voor een stempel, maar als er om vijf over negen nog niemand is gaan we maar verder en halen we een stempel in een café. De eerste 20 km gaan nog lekker naar beneden. Bij het dorpje Samos staat een groot klooster als trekpleister. Ook een zeer oud kapelletje naast een oude cipres moet je daar gezien hebben. Het ligt er ook wel mooi tussen de grote  bomen en een stromend riviertje. Al het hekwerk in het dorp is voorzien van grote schelpen. Vandaar weer verder naar Sarria dat een behoorlijk grote stad is maar verder niet echt bijzonder is. Als we de stad uit zijn dan wordt het heuvelachtig met veel klimmetjes van zeker 7 %! De zon is er inmiddels ook al goed doorgekomen en het wordt al weer aardig warm. De omgeving is wel mooi groen met bomen en weiden met koeien hier en daar. Ook nog wel mooie vergezichten. In Paradela eten we nog wat voor we naar beneden suizen naar het eindpunt van vandaag Portomarin. We hebben 48 km op de teller. Portomarin is een dorp aan een stuwmeer dat hoog op een heuvel ligt. Blijkbaar zijn in het verleden een aantal historische gebouwen hoger herbouwd omdat het dorp onder water kwam staan. Het dorp is helemaal gericht op de pelgrims. Volgens de eigenaar van het pension waar we verblijven is het vanaf Pasen tot half oktober druk met pelgrims maar in de winter is er niets te doen en werkt hij in Coruna. Vanavond ook maar weer een pelgrimsmenu gegeten. Dat begint steeds beter te smaken. Zeker wat de prijs betreft: Voor € 9,5 p.p. 3 gangen plus een fles wijn. We kregen er ook nog een muzikale voorstelling bij van een groep jeugd die bij Sint Jacob allerlei liederen zongen.