Dag 40

16 augustus 2017

Dag 40 16 augustus

Vandaag om 7 uur opgestaan want we willen niet te veel last hebben van de warmte. Het ontbijt doen we tegenover bij de panaderia, waar we ook onze kamer van gehuurd hebben. Natuurlijk zijn er ook weer andere pelgrims die daar komen ontbijten. Al gezellig zo vroeg op de morgen. Iedereen heeft ook hetzelfde doel namelijk die berg over vandaag. Het is nog lekker fris als we rond 8 uur vertrekken. Het begint al meteen met klimmen en dat blijft zo voorlopig de komende 20 km. We fietsen lekker in de schaduw door de frisse schitterende natuur. In Pedrafita do Cebreiro drinken we even wat. Ik zie daar ook dat er een spaak in het  achterwiel van mijn fiets gebroken is. Ik haal er die maar uit en kijk wel of ik die ergens kan laten vervangen. Weer verder naar de top komt de zon er meer door en wordt de klim pittiger, maar het uitzicht wordt steeds mooier. De eerste top van vandaag ligt bij Cebreiro op 1300 meter hoogte. Daar drinken we weer wat en lopen door het dorpje om een stempel te halen in het kerkje. Het is een klein pittoresk dorpje. Met ronde lage huizen die gedeeltelijk in de grond gebouwd zijn. We krijgen 2 stempels in het kerkje , met een gebedsboekje en een koekje in de vorm van een pijl zoals je die overal langs de route vindt. Mooi om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier die tocht beleeft en daarbij ook vaak in die kerkjes staan te bidden. We spreken op het terras ook nog 2 Nederlandse mannen die ook de tocht op de fiets afleggen, alleen wat sneller dan wij want zij willen morgen al in Santiago zijn. Dat is van daar af nog zeker 160 km. Jammer vinden wij want je raced zoveel mooie dingen snel voorbij. De route gaat verder naar de tweede top van vandaag. Eerst via een korte afdaling en daarna nog een stevige klim van een paar kilometer naar 1335 meter bij Alto do Poio. Daar maar even wat gegeten en gedronken en uitgerust. De afdaling hierna is niet zo steil als die van eergisteren en hoeven niet zo vaak bij te remmen. Zelfs af en toe nog wat klimmen. Het uitzicht blijft schitterend. Zo met je fiets door die natuur! Tot aan Triacastela , waar wij overnachten blijft het dalen. Vandaag verblijven wij bij pension Lemos. Het is een vrij nieuw gebouw met wasruimte keuken kamer en groot terras. Het valt ons op dat bij elk hotel de fietsen als eerste naar binnen worden gezet in een garage , een kelder of zelfs bij ons op de kamer. Ook hier dus. Je ziet ook nergens fietsen staan behalve onderweg bij de rustplaatsen. Blijkbaar is dit dorp speciaal voor de pelgrims gebouwd. Het is een en al albergues en een Jacobskerk waar je tussen 9 en 15.40 uur een stempel kunt halen of om 18 uur naar de pelgrimsmis kunt gaan. Het uitzicht op de omliggende bergen is prachtig. Niet gedacht dat het daar nog zo groen zou zijn. Op het terras van een restaurant nog een mevrouw uit Eindhoven ontmoet die de tocht te voet aflegt. Toch weer Nederlands kunnen praten vandaag anders dan tegen elkaar! Wij hebben nog contact met Inge uit Rotterdam en Wilma en Jan uit Enschede via WhatsApp. Vanavond ook nog een prima pelgrimsdiner op. Nog even gejokerd op het terras bij het pension. Het was weer een leuke dag. De berg is ons meegevallen. Wij weten nu beter hoe we aan de klim moeten beginnen. Al doende leert men.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paul en Maria:
    16 augustus 2017
    Hoe dichter bij Santiago hoe mooier de foto's, schitterend! Het af en toe 'vertoeven' in een kerk kan als voordeel hebben dat je straks met een gerust geweten als motivatie óók 'religieus' kunt aanvinken op het pelgrimsbureau in Santiago: je krijgt dan een veel mooiere 'Compostela' dan de pelgrims die alleen 'sportief' aanvinken. En een kleurig diploma is toch mooi meegenomen! Nog een paar mooie laatste fietsdagen toegewenst!