Dag 37

Dag 37 zondag 13 augustus

Goed geslapen lekker rustig. De zon is er ook al weer als we rond 8.30 uur naar de stad fietsen. Het is er al druk in de confituria met wandelaars en toeristen. Na het ontbijt rijden we nog zo'n 4 km door Leon langs mooie historische gebouwen en over een oude brug. In het begin hebben nog een paar kleine klimmetjes en dan komen we in een ruiger gebied met hier en daar een klein boompje en wat heide hier en daar. Wat verder zijn er hier en daar nog wat korenveldjes en zonnebloemen die al ver rijp zijn. In het dorp Antimio de Arriba zien we boven een heuvel allemaal schoorstenen. Aan het uiteinde van de heuvel is een ingang. We zijn het verder op nog een aantal keren. Wat dat precies is daar zijn we niet achter gekomen. Wat later komen we in Hospital de Orbigo. Op de kerktoren staat een ooievaar parmantig op zijn nest. De weg naar het stadje gaat over een oude romeinse brug over de rivier RIO Orbigo. Hier ook maar even een stop gemaakt en wat gegeten. De route na dit dorpje wordt eigenlijk steeds groener met mais- en hopvelden en populieren. Het lijkt een beetje op het Brabantse land, alleen dan wat heuvelachtiger. De akkers worden bevloeit via irrigatiesystemen. Kilometers lange betonnen goten waar het water door naar de akkers wordt geleidt. Als we in Astorga aankomen dan moeten we nog even een steile klim overbruggen voordat we in het centrum zijn. Bij het hotel aangekomen hebben we 65 km gefietst. We hebben een ruime lichte kamer met airco. Lekker fris want buiten is het 30 graden. Natuurljk heeft Astorga ook een kathedraal! We zijn er niet naar binnen geweest. Maar van buiten was het gebouw mooi versierd met allerlei beeltenissen. Leuk stadje met veel pelgrims die morgen waarschijnlijk allemaal de klim  gaan maken naar Cruz de ferro op 1504 meter hoogte!

1. Annelies:
    14 augustus 2017
    Succes met de beklimming!
  2. Paul en Maria:
    14 augustus 2017
    Astorga is ook bekend om het prachtige bisschoppelijke paleis van Gaudi (naast de kathedraal) waar de bisschop niet wilde gaan wonen omdat hij het te lelijk vond! Tja, en die schoorstenen? Bekend is wel dat er vroeger veel pelgrims omkwamen (zie de pelgrimsziekenhuizen en pelgrimskerkhoven bij Santiago de Compostela). Misschien dat ze tegenwoordig gecremeerd worden ;-(
    Een goede en gezonde tocht verder ;-)