Dag 38

Dag 38 maandag 14 augustus

Vandaag wat vroeger opstaan dan gewoonlijk omdat we zo vroeg mogelijk Cruz de Ferro willen bereiken i. v. m. het warme weer. Dus om 8 uur zitten we aan het ontbijt bij een van de cafés in de buurt. Op het plein wordt de markt opgebouwd. Rond 8.30  uur

vertrekken we zoals veel andere fietsers en wandelaars. Veel van de fietsers zijn jonge Italianen op mountainbikes die de wandelroute rijden omdat zij de fietsroute te makkelijk vinden. Wij volgen de gewone fietsroute. Het is heerlijk helder weer en de route gaat langzaam omhoog tussen de mooie ruige natuur. Het is er groener dan wij dachten. Als we bij een van de kleine dorpjes aankomen dan horen wij muziek. We stoppen op het pleintje om te zien wat er gaande is. Er komt een groepje mensen aan met trommels , castanquetten en een fluit die dansend naar het plein gaan en daar in een cirkel nog even doorgaan. Een van de vrouwen komt naar ons toe en vertelt. dat dit is ter ere van Maria Hemelvaart. Tenminste dat denken wij. Het fietst nog steeds lekker tussen de ruige natuur met hier en daar een dorpje waar je wat kunt eten en drinken. Hier ook weer veel wandelaars die vaak naast de weg een wandelpad volgen. Net voor de top gaan we nog even wat eten want er volgt dan nog een klim van 10%. En eindelijk bereiken we dan de top: Cruz de Ferro; een ijzeren kruis boven op een houten paal. Op onder en bij de paal ligt en hangt het vol met wensen foto's kledingstukken. Even een foto van ons laten maken door een Italiaanse jongeman en wij van hem natuurlijk. Nog even wat rondlopen en kijken naar de andere pelgrims. Mooi om mee te maken zo boven op de berg in de natuur met een stralende zon! Daarna hebben we een kleine afdaling en nog een stevig klimmetje van een paar kilometer waarna een steile afdaling volgt van ongeveer 12 km!

Dat is dus flink in de remmen knijpen om niet te snel naar beneden te gaan op die bochtige weg, maar wel lekker zo. In Molineseca aangekomen konden we niet terecht kn ons Hostal vanwege de muziek vanavond. Gelukkig vonden we nog een alternatief in Ponferrada  6 km verder op de route. Eigenlijk ook wel jammer want het is een klein gezellig dorp met wat smalle straten. Er hangt een leuke sfeer. Ponferrada is een grote stad, waar je het overzicht mist als je daar maar even bent. We zijn toch nog naar het oude centrum gelopen om te eten en hebben het grote kasteel van dichtbij bekeken. Blijkbaar moesten vroeger de ridders van dat kasteel de pelgrims beschermen. Wij hebben vandaag geen ridders gezien om ons te beschermen, maar dat is ook niet nodig hier. Over hef algemeen zijn de mensen hier zeer vriendelijk.

1. Adriaan Van De Sande:
    14 augustus 2017
    Een echt ijkpunt dat ijzeren kruis. Hier zullen veel mensen heel wat hebben afgelegd. Mooi dat jullie hier al weer zijn!!
    Succes met het vervolg.
  2. Paul en Maria:
    14 augustus 2017
    Hebben jullie onze 'afgelegde' steentjes nog gezien?