Dag 26

2 augustus 2017

Dag 26 woensdag 2 augustus

Het zonnetje schijnt . Dat is alweer een goed begin van de dag. Het ontbijt is prima met kaas en ham! Met de zenuwen in de benen voor wat er ons te wachten staat vertrekken we om 8.30 uur richting Pyreneeën. De eerste 12 km zijn niet zo moeilijk . Bij Valcarlos drinken we ons nog moed in bij het plaatselijke café. De prijzen zijn weer gehalveerd met die in Frankrijk! De eerste 5 km bergop vallen nog wel mee we rijden zelfs andere fietsers voorbij! Dit wordt een makkie denken we nog. Maar al snel wordt het steiler en blijft het ook stijgen tot ongeveer 9 %. Dan is het iedere km en later iedere halve km even stoppen , drinken en bijkomen. Het is wel mooi en hoe hoger je komt hoe mooier het uitzicht wordt. Het is aftellen naar de top . Eindelijk om 13.00 uur is de top bereikt bij Ibaneta 1057 meter! Dat hebben we dan toch maar geflikt! Het is helder weer en hebben mooi uitzicht. Bij het kapelletje houden we onze picknick . We ontmoeten een Nederlandse vrouw Inge uit Rotterdam. Zij fietst alleen en heeft al vaker grote fietstochten gemaakt. We zijn nog even bij de gedenksteen gelopen en van het uitzicht genoten. Daarna in volle vaart bergafwaarts naar Roncesvalles! Heerlijk! Bij het eerste en beste terras dat we zien gaan we lekker drinken en rusten. Ook Inge komt daar weer bijzitten. Na een uurtje vertrekken we weer richting Espinal waar een hostel is. Voor het eerst zullen we meemaken hoe het is om met vreemde mensen bij elkaar in een ruimte te slapen . Het ziet er netjes en schoon uit. Met diner kost dit €45.

Samen met anderen betalen we voor de wasmachine zodat alles weer lekker fris is morgenvroeg. Het zijn verder allemaal jongeren die hier overnachten. Vanavond lekker uitrusten met het uitzicht op de Pyreneeën. Totaal 37km gefietst en 1137 meter geklommen! Het zal hier nu ongeveer 30 graden zijn! Het pelgrimsdiner valt tegen . Als voorgerecht spaghetti dan slappe friet met vlees en een ijsje na. Daarna nog buiten bij het café op de banken tussen de locals gejokerd. Toen wij rond 22.30 uur naar bed gingen lag iedereen al op bed en moesten we met onze telefoons bijlichten om te zien wat we deden. En dan proberen te slapen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paul en Maria:
    2 augustus 2017
    Op indrukwekkende hoogtes ( en dat allemaal op eigen kracht!) en in / door de wolken.... mooie foto's.
    Een soort nieuwe fase van jullie Santiagotocht; bienvenido en Espagne of Baskenland moet ik rigrnlijm zeggen. Buen Camino!
  2. Adriaan Van De Sande:
    3 augustus 2017
    Knap hoor deze heftige prestaties met eigen benen!!
    Ga zo door!!
  3. H Jansen:
    3 augustus 2017
    Jullie zitten al best hoog in de bergen,maar dat kunnen jullie wel aan.
    Mooie foto,s.
    Veel geluk en behouden tocht.
  4. Annelies:
    3 augustus 2017
    Prachtige foto's en wat een prestatie!
    Op naar de volgende etappe.
    Succes en geniet ervan.