Dag 28

4 augustus 2017

Dag 28

Het was een onrustige nacht met muziek tot 4 uur in de nacht en lallende Spanjaarden. Spanjaarden zijn altijd luidruchtig is onze ervaring. Smorgens is de reinigingsdienst nog bezig met het schoonmaken van de straten van Pamplona. Het ontbijt doen bij een bakker in de buurt. In Spanje kun je s'morgens bij ieder café , bar , bakker een ontbijtje scoren. Daarna  weer op de fiets naar Estella. Omdat we gisteren niet via de officiële route de stad in zijn gekomen zijn we de route verkeerd om de stad uit gegaan. Hierdoor moesten we weer terug om weer op de juiste route te komen. Na ongeveer 25 km zijn we de dorpen weer voorbij en komen we door bosgebied. Dat gaat nog lekker totdat we een klim krijgen van 7 % van 3 km lang. Dat was heftig met die warmte! 30 graden in de zon! Maar na een klim komt er meestal weer een afdaling heerlijk. Als we bij een dorpje zitten te picknicken komt een man uit de buurt naar ons toe en vraagt of hij ons ergens mee kan helpen. We laten onze bidons weer vullen met vers water en praten nog even met hem. Hij praat wel goed Engels, maar hij komt ook oorspronkelijk uit Zuid Afrika. Hij vertelt ons dat het in Estella druk zal zijn vanwege de feesten en is zelf de stad "ontvlucht". We zullen zien wat dat betekent voor ons. De rest van de route is ook geen makkie helaas. Nog een paar stevige klimmetjes moeten maken en een tussenstop voordat we in Estella aankomen na 68 km fietsen. En inderdaad overal zitten mensen gekleed in Baskisch rood / wit in de straten bij elkaar aan grote tafels te eten. Als wij langs gefietst komen vragen ze nog of we ook willen mee-eten. De winkels zijn gesloten. Ook staat er een kermis opgesteld. Ons hotel ligt deze keer gelukkig wat verder uit het centrum zodat we vannacht geen last zullen hebben van de feestvierders. In het hotel zijn ook tientallen Basken die erg luidruchtig zijn in de bar. Rond zeven uur gaan we het centrum in om even wat rond te kijken en wat te eten. We ontmoeten daar ook nog een jongeman uit Ierland waar we op een terrasje mee gekletst hebben. Hij wandelde nu een gedeelte van de Camino. We hebben een restaurant gevonden maar dat is volgeboekt . We kunnen wel wat kleine hapjes op het terras eten. In het centrum is s'avonds ook nog een markt. Het krioelt er inmiddels van de rood-witte Spanjaarden. Gezellig maar wel druk! We zoeken op tijd ons hotel weer op om bij te komen van de dag.

1. Toos de Ronde:
    5 augustus 2017
    hoi Marjo en Peter, jullie zijn al een heel eind gekomen knap hoor,leuk om al die

mensen onderweg te ontmoeten hou de moed er in groet Toos