Dag 29

5 augustus 2017

Dag 29 zaterdag 5 augustus

Heerlijk geslapen lekker rustig in het hotel. Als we beneden komen voor het ontbijt zijn de Basken weer present. Ook is er al weer muziek hoorbaar in de straten. Wij rijden rond 9 uur weg en het is al druk op straat. Op de weg zijn allemaal hekken geplaatst voor de koeien die door de straat gejaagd worden zoals in Pamplona met de stieren. Wij dachten dat het al afgelopen was en zijn doorgereden. Achteraf hoorden we onderweg van andere fietsers dat zij het wel hadden gezien . Zij hadden er nog wel een filmpje van dat we even bekeken hebben. Het begint al meteen met een klim van 7% over 5 km. Na ongeveer 1 km zien we Inge fietsen. Inge hadden we deze week ontmoet op de top van de Pyreneeën. We hebben even samen gefietst en nog een bakkie gedronken bij een dorpje. Daarna weer apart verder gegaan. Na ongeveer 25 km was er toch nog een taai stuk van ongeveer 10 km. Daarna was er een lekkere afdaling naar het stadje Viana. Daar hebben we gepicknickt en zijn naar het dorpsplein gelopen van het oude stadje. Gezellig plein met veel pelgrims tussen het gemeentehuis en de grote kerk. In de refugio naast de kerk nog een stempel gehaald. Het was een ontzettend leuke vrouw die onze stempellijst wel indrukwekkend vond. Daarna weer verder naar Logrono het eindpunt van vandaag. Het was lekker fietsen niet te heet gelukkig. Ondertussen nog het pension gebeld om te zeggen dat we in aantocht waren. Dat valt niet mee want de vrouw aan de lijn kende geen woord Engels en ik geen woord Spaans behalve Ola en Cerveza. Dus maar hopen dat ze het begrijpt. Bij het adres aangekomen stond zij ons inderdaad op te wachten op de eerste verdieping van een flatgebouw. Zij gebruikte een vertaal-app om alles uit te leggen. Handig weer zo'n apparaat. Er was een grote Carrefour dichtbij waar we vast wat eten voor morgen gehaald hebben. Daarna naar het centrum gefietst om de kathedraal en de stad te bezichtigen en een hapje te eten. Eerst was het nog rustig , maar gaandeweg de avond werd het gezellig druk. We hadden een goed restaurant gevonden maar konden pas om 21.15 gaan eten. Het was wel lekker! De Spanjaarden zijn echte avond mensen.

1. Kees en Janny:
    6 augustus 2017
    Ha bikkels, wat n fantastische prestatie leveren jullie. Met ontzag en plezier lezen we over jullie ervaringen. Veel succes met de laatste loodjes. Groetjes Kees en Janny
  2. Paul en Maria:
    6 augustus 2017
    Jullie beginnen je de Spaanse cultuur al een beetje eigen te maken, cervessa en vino tinto.... en ik denk als ze 'luidruchtig' zijn genieten ze van het leven en als ze je eten aanbieden ben je toch 'lekker' welkom... mooie belevenissen... onderweg (welke weg?)... verder en verder... Ultreia! Overigens de Nederlandse dames zijn Europees kampioen voor het geval je het nog niet wist.