Dag 30

7 augustus 2017

Dag 30 zondag 6 augustus

Het is bewolkt en grijzig weer nog. Maar goed weer om te fietsen. Zelf ontbijt gemaakt in de keuken van het pension. Het is nog erg rustig in de stad als we rond 8.30 uur vertrekken. Buiten de stad in een soort park dat grenst aan een stuwmeer zien we veel mensen die aan het trimmen zijn. Leuk stukje fietsen. We gaan vandaag 2 keer niet al te stijl gelukkig ongeveer 250 meter omhoog met af en toe stukken van 7% of meer. Bij het plaatsje Najera maken we een grote  stop want daar is een eeuwen-oud klooster en kerk. Het is een leuk plaatsje waar ook de wandelaars doorheen komen en wat uitrusten. De zon schijnt inmiddels volop en daarom doen we de helmen maar af en het fietsshirt uit. In de kleine dorpjes waar we dan doorheen fietsen zijn de terrassen bij de plaatselijke cafés goed gevuld met de lokale bevolking. Aan het begin van deze route waren er nog veel druivenvelden, maar gaandeweg veranderde dit in afgemaaide korenvelden. Ook de kleur van de grond en de bergen om ons heen is rood gekleurd. De laatste 6 km gaan lekker naar beneden naar Santa Domingo de la Calzada. Als we daar aankomen hebben we 65 km op de teller vandaag. Bij een pelgrimsauberge gaan we een stempel halen. Binnen zit een non in een glazen hokje en moet je de stempelkaart door een smalle gleuf naar binnen duwen. Jammer dat ik daar geen foto van heb. Dit keer hebben we een appartement (San Rock) voor ons zelf met een wasmachine zodat we eerst een wasje doen en ophangen voordat we de stad ingaan. Rond 7 uur is het nog vrij rustig, maar het begint steeds drukker te worden en rond 8 uur is bijna elke stoel bezet van de cafétarias en restaurantjes. Deze keer eten we echte Spaanse paella. We zijn tenslotte in Spanje. Rond 9 uur lopen we nog even een rondje door het stadje en gaan weer naar ons appartementje.