Dag 33

9 augustus 2017

Dag 33 woensdag 9 augustus

Goed geslapen. Het ontbijt in het hotel is zeer uitgebreid en smaakte ook prima. Buiten is het best fris al schijnt de zon. Dus de trui maar over de fietskleding. We beginnen met een aardig klimmetje om uit Burgos te komen. Het is noordoosten wind. Dus meestal schuin van achteren gelukkig. We rijden weer door de eindeloze gemaaide graanvelden in het heuvellandschap. Als we op het hoogste punt van vandaag zijn dan lijkt het net of we in het midden van een cirkel in de graanvelden staan met groepen windmolens. Alles om je heen is geel gekleurd met daar boven de blauwe lucht met de witte wolken! We gaan met een lange afdaling naar het stadje Castrojeriz. Het weer groener met veel bomen en grasvelden. We rijden onder de boog van ruïne San Anton naar het stadje dat al on de verte zichtbaar is met een kasteelruine boven op de berg. Leuk stadje met veel auberges voor de pelgrims. Ook nog een stempel gehaald in kerk Santa Maria del Manzano die van binnen ook weer heel apart is. Voor de kerk houden we vandaag onze picknick. Hier zien we ook weer veel wandelaars omdat de fiets- en wandelroute hier samenkomt. Het stadje ligt tegen een berghelling aan. In een boog fiets je door het stadje waarvan de huizen bijna allemaal gebouwd zijn met gele blokken uit de rotsen. Van daaruit heb je ook weer mooi uitzicht op de omgeving. De route hierna wordt weer minder groen met weer de graanvelden. Even hebben we de wind bijna op kop maar daarna gelukkig weer schuin van achteren. Het gaat lekker door naar het eindpunt van vandaag: Fromista. Aan het begin van het stadje komen we langs de hoge sluizen van het Canal de Castilla met een hoogteverschil van meer dan 14 meter! We rijden verder naar onze slaapplaats van vandaag Hostal El Apostol en hebben dan 80 km op de teller. Prima kamer met balkon boven het café. Eten doen we bij het restaurant tegenover het dagmenu. Dat was niet veel soeps! De wijn leek net azijn! Het bier smaakte beter gelukkig. Het is niet zo'n heel gezellig stadje met een leuk plein , maar met een paar langgerekte straten met cafés winkels en hotels. Na het snelle diner maar weer snel naar onze kamer want het is Buiten al weer behoorlijk fris geworden.

1. Paul en Maria:
    9 augustus 2017
    Mooie foto's, ook 'door de kerk' gefietst?